22 feb Zelfsturing vraagt Leiderschap

Heb jij ook zo’n directeur die van je vraagt om jullie teamdoelstelling SMART te formuleren?

SMART methodiek

De term SMART is voor velen bekend in het Engels als:

  • Specific
  • Measurable
  • Atainable
  • Realistic
  • Time-bound

In de jaren ‘90 kwam het begrip op onder constructeurs en technici van onder andere Philips. De bedoeling was om managers te bewegen en om hen gerichte opdrachten te geven.
Het SMART principe wordt veel gebruikt in projectmanagement en steeds vaker in marketing, sales en persoonlijke ontwikkeling.

Om beter aan te sluiten bij de taal van sales kunnen deze vijf open vragen je helpen bij het concretiseren van je doel:

  • Geef aan wat je precies wilt bereiken, vanuit het moment dat het gerealiseerd is.
  • Benoem waaraan je kunt zien/merken dat je doel is bereikt.
  • Beschrijf waarom je dit doel wilt bereiken, sluit aan bij je ambitie.
  • Geef aan welke haalbare acties je gaat ondernemen om het doel te bereiken.
  • Benoem wanneer precies je doel bereikt zal zijn.

Klantvraag

Van een bevriende collega kreeg ik de vraag of ik twee uur wilde spreken over SMART tijdens een teamevent. Ik voelde mij gevleid en tegelijk onrustig omdat twee uur behoorlijk lang lijkt voor dit specifieke thema.

Heb voor IBM en voor Renault Fleetsales vele malen deelnemers hun doelen SMART laten maken als onderdeel van een meerdaagse training. Nu ging het om dertig commerciële professionals plus directieleden; een spannende setting. Wat is de vraag achter de vraag?

Zelfsturing vraagt leiderschap

Mijn voorgevoel werd bevestigd tijdens het intakegesprek met één van de directieleden. De directie wenst een cultuuromslag, van lijn gestuurd naar zelfsturende teams  voor de gehele commerciële afdeling. Alle commerciële professionals  begrepen de bedoeling van de verandering en toch bleek die nieuwe werkwijze lastig in de uitvoering. Na het team overleg was vaak niet helder wie wat wanneer ging doen. Mede dankzij de opmerkzaamheid van de directie werd hulp van buiten ingeroepen.

Gedoe komt er toch

Verandering roept weerstand op. Dat is een vorm van energie die je kunt negeren of benutten. Als de betrokkenheid van de professionals hoog is, mag je nog fellere reacties verwachten. Gelukkig kwam er veel irritatie en frustratie op tafel, dan kun je er ook mee verder.

Toen ik nog trainer was schreef ik alle “shit” op de flipover of liet ik op post-it velletjes schrijven. Dit met de belofte dat ik hun bijdrage direct aan de opdrachtgever zal overbrengen. Zodoende kon ik voort maken met het trainingsprogramma zoals afgesproken.

Leiderschap vraagt bewustwording

In mijn rol als organisatiecoach ga ik juist niet voor tempo. De echte pijn komt boven als je durft te temporiseren. Je hebt het dan fantastisch getroffen als de directie zich niet laat leiden door een groot ego en de moed toont om zich kwetsbaar op te stellen.

Werken in teams met zeer gedreven professionals lijkt een kans bij uitstek op hoge performance. Mits kwaliteiten als conflictvaardigheid,  leiderschap en samenwerking binnen ieder team in voldoende mate ontwikkelt zijn. Heldere beschrijving van de verantwoordelijkheden en de daarbij behorende bevoegdheden geeft het team speelruimte.

Leiders versterken cultuur

Fantastisch om mee te mogen maken dat deze directie niet alleen de strategie scherp voor ogen heeft. Ze investeren veel tijd in ondersteuning en begeleiding op individueel-, team- als ook op afdelingsniveau.

Persoonlijke begeleiding bleek al eerder bepalend voor het slagen van cultuurtransformaties bij klanttrajecten (o.a. ArchitectDirect, Draka, Dutz en Terberg).

SMART is nu geadopteerd als hulpmiddel om mogelijkheden en beperkingen helder zichtbaar te maken. Het kan je betere strategisch keuzes en sublieme dienstverlening aan je klanten opleveren.

Waar ga jij mee aan de slag?