Feedforward methode als management vaardigheid

Dr. Marshall Goldsmith en Jon Katzenbach (destijds directeur van McKinsey) voerden, begin jaren negentig, een discussie waaruit de feedforward methode als management tool voortkwam. Zij zagen dat talenten en leidinggevenden minder behoefte hebben aan feedback en er ook niet ontvankelijk voor zijn. “Op feedforward reageert men veel beter en zonder de negatieve emoties die vaak gekoppeld zijn aan kritiek”. Feedforward wordt voor het eerst beschreven in zijn mangementboek ‘Tot hier en nu verder! (2010)’

sa-marshallgoldsmithDr. Marshall Goldsmith schrijft in dat  boek een heel hoofdstuk over feedforward, hieronder geven we je een korte samenvatting:

De feedforward methode is zo krachtig omdat het veel van de obstakels die traditionele feedback creëert, elimineert. Zes argumenten waarom dat beter werkt in de management praktijk:

  • Toekomst kun je zelf creëren
  • Succesvolle ondernemers en talenten blijken zeer ontvankelijk voor toekomstideeën
  • Het wordt juist minder persoonlijk opgevat
  • Mensen wijzen op “goed doen” blijkt productiever dan hen op “fouten” te wijzen
  • Vanuit technisch oogpunt kan de ontvanger zich beter richten op het “luisteren”
  • Het stimuleert juist om te vragen en dat brengt je verder

Kijk in deze korte video van Marshall Goldsmith hoe je de feedforward methode kunt inzetten:

Feedforward methode in teamcoaching

Gouden hockey coach Marc Lammers schrijft in zijn boek FLOW (2015) op basis van 20 jaren coachen op Internationaal niveau:
“In feedforward zit een opbouwende werking, verbetering en waardering zijn het gevolg. Waar feedback het vertrouwen en de veiligheid binnen het team kan schaden, zorgt feedforward juist voor een toename.”

“Feedback geeft vaak een rotgevoel, feedforward juist energie.”

“Goede feedforward zorgt voor bewustwording van teamleden dat verbetering nodig, mogelijk en kansrijk is.”

Marc Lammers