11 dec Internationale Zaken

Leestijd; 3 minuten

“Je komt niet terug zonder die tandwielen waar de motoren assemblagelijn op stil staat.” Ik was nog maar amper ingewerkt, bij DAF Trucks, en zat al in het vliegtuig naar Stuttgart met deze tamelijk dwingende opdracht. Ik werd direct in het diepe gegooid en aangesproken op mijn eigen verantwoordelijkheid. Die taak heb ik uiteindelijk, ondanks forse druk van onze leverancier, volbracht. Ik hield daar wel een fascinatie voor andere culturen aan over.

Cultuurverschillen

Een vast onderdeel in de trainingen ‘Advanced Negotiation’ was altijd de cultuuranalyse van organisatiepsycholoog Geert Hofstede (1928-2020). Samen met zijn zoon Gert-Jan schreef hij zijn laatste bestseller Cultures en Organisations (2010). De meest extreme verschillen zagen collega Henk-Jan Steenman en ik tijdens een sessie in Chicago voor Philips Lichting Electronics met vele Indiërs de in de zaal. Amerikanen zijn net als Nederlanders in hun communicatie eenvoudig, helder en precies. Indiërs zijn eerder ingewikkeld, genuanceerd, gelaagd en boodschappen worden tussen de regels uitgesproken.

Afgelopen week mocht ik een sessie modereren voor onze 3e-jaars Avans studenten Commerciële Economie met gastsprekers uit het werkveld. De combinatie van deze drie perspectieven op internationale zakendoen gaf een interessant en ontnuchterend beeld.

West-Afrika

Bas Vaal is oprichter/eigenaar van Portside in Ghana (10 jaar geleden). Hij gaf duidelijk de uitdagingen en plezierige kanten van werken in West-Afrika aan. Het meest pijnlijke is voor Bas als blijkt dat een vertrouwde medewerker hem vele jaren heeft bestolen. Toch blijft Bas zijn onderneming met 50 vaste medewerkers met veel passie besturen.

China

Sunny Roelandse-Su is geboren in China en woont nu alweer een aantal jaren in Nederland. Met haar expertise adviseert zij Nederlandse bedrijven over export naar China. Ze heeft daarvoor een gedegen begeleidingstraject ook al vraagt dat een lange adem van jou als kersverse exporteur.

Midden-Oosten

Frank Blok is Global Sales Manager van Trelleborg met expertise in de ondergrondse constructiemarkt (m.n. tunnelbouw). Overtuigend rekende hij af met het geromantiseerde beeld van de handelsreiziger die geniet van comfort en vertier op kosten van de zaak. Ook zijn eigen blunders durfde Frank te delen, plus de belangrijkste culturele valkuilen.

Feedback en EQ

In de voorbereiding op deze sessie heb ik dankbaar gebruik gemaakt van The Culture Map (2020) van ISEAD professor Erin Meyer. Haar recente onderzoek is gefundeerd op acht schalen. Het meest treffende vanuit haar onderzoek is wel de ontvankelijkheid voor ‘negatieve feedback’. Die wordt in Nederland aan een collega openhartig, onomwonden en eerlijk gegeven. Juist in Ghana, China en Saudi-Arabië blijkt het beter om dat op een zachte, subtiele en diplomatieke manier en uitsluitend een-op-een te geven. Dat vraagt om bewust emotioneel intelligent handelen en EQ Coaching kan je daar uitstekend bij ondersteunen.