12 sep Geloof in onze studenten

Leestijd: 3 minuten

Deze week heb ik zelf drie belangrijke lessen geleerd door hogere verwachtingen aan studenten uit te spreken. En ik ben verrast door de positieve resultaten. Deze lessen lijken mij ook voor managers nuttig en hoopvol.

Het was bij de workshop Personal Leadership voor 20 studenten die zijn gestart met de Avans International Minor ‘Business, Leadership & Sustainability’. 

Emoties

De introductieronde vanuit het hart (emoties) heeft zich bij meerdaagse teambuilding bewezen en sneller onderling vertrouwen gebracht. Je vraagt dan om vijf persoonlijke emoties te delen met de groep; trots, passie, afkeer, vertrouwen en angst. Dat vraagt zorgvuldigheid van de facilitator en ruim de tijd, voor een Management Team met 9 leden al gauw een uur.

Voor deze workshop kreeg ik als facilitator slechts drie uur de tijd met de verwachting om meerdere Leiderschapsvaardigheden te introduceren. Dus koos ik voor een kortere introductieronde, met slechts twee emoties; trots en angst.

Ikzelf ga dan als eerste voor de groep om dat belangrijke gevoel van ‘psychologische veiligheid’ te geven. Dan vertrouw ik erop dat er iemand met lef is die het stokje overneemt met dezelfde mate van openheid. Daarna hoef ik alleen nog maar dankbaarheid te tonen en de rest van de groep volgt.

Creativiteit

Mijn zorg is vaak dat ik te veel in ieder nieuw lesprogramma wil stoppen dan haalbaar is vanuit mijn angst om niet genoeg inhoud te leveren. Het gaat er in dit geval wel om dat de deelnemers nieuwe inzichten begrijpen en zich het gewenste gedrag eigen kunnen maken.

Plots zag ik een kans om echt ruimte te geven en het brein van deze studenten uit te dagen door juist niet direct mijn antwoord op het scherm te tonen. Ik gaf ze de tijd om met elkaar te zoeken naar een proactieve connotatie voor ‘VUCA’. De huidige tijd wordt vaak gedefinieerd als zijnde Volatile, Uncertain, Complex and Ambiguous. We waren blij verrast met zoveel positieve woorden, waarin de studenten geloven. Dat gaat ze vooruithelpen bij hun project ‘Shaping the Future’.

Hogere verwachtingen

Als docent laat ik altijd de meest uitdagende oefeningen, om de nieuwe inzichten toe te passen, aan het einde van een lesprogramma uitvoeren. Steeds een beetje moeilijker zodat het zelfvertrouwen van de studenten gestaag groeit, was mijn overtuiging.

Wat ik deze workshop ontdekte geeft mij een geheel nieuwe kijk op de leerstijl van onze studenten. Ze gingen helemaal op in deze moeilijkste oefening en loste zelfs 70% van de vragen op. Door deze oefening nu al te laten uitvoeren nemen zij eerder zelf de verantwoordelijkheid voor hun persoonlijke ontwikkeling gedurende de komende maanden. Blijven werken aan die leiderschap skills is nu juist de bedoeling van deze workshop.

Geloof

Ik geloof in de huidige studenten en heb goeie hoop voor de toekomst. Dat vraagt wel van de senioren, zoals ik, de moed om hen ruimte en vertrouwen te geven.

Deze ervaringen bij Avans Hogeschool geven mij nieuwe inzichten en dat is een mooie bonus. Als FeedForward teamcoach kan ik daardoor nog beter doorpakken en dat brengt mijn klanten verder.