01 mei FeedForward methode

Leestijd: 4 minuten

Van Feedback naar Feedforward

Precies 10 jaar geleden maakte ik een sprong vooruit met een nieuw management gedachtengoed. Feedforward was toen nog nauwelijks bekend als management vaardigheid. Het is voor het eerst beschreven door Marshall Goldsmith in zijn meesterwerk What got you here won’t get you there (2007). Feedforward is een integraal onderdeel van zijn coach aanpak in zeven stappen. Stap 1 is 360 graden feedback omdat je er wel eerst klaar voor moet zijn om feedforward te vragen. Feedforward is pas zijn laatste en zevende stap.

Feedforward lijkt heel eenvoudig

Grappig om te lezen in hoofdstuk 12 – Feedforward in de praktijk – is hoe Goldsmith de methode introduceert. ‘Als concept, als iets wat je moet doen, is feedforward zo eenvoudig dat ik bijna moet blozen als ik het benoem. Toch zijn soms de eenvoudigste ideeën ook het effectiefst. Aangezien het zo makkelijk uit te voeren is, heb je geen excuus om het te doen!’

Feedforward methode

In de kern vraag je sec om ‘suggesties voor de toekomst’. Essentieel is het ontvangen van die suggesties, zonder commentaar, puur luisteren en noteren. Vooraf is het noodzakelijk dat je jouw persoonlijke gedrags verbeter doel scherp voor ogen hebt en dat deelt met je ‘feedforward partner’.

Welke dilemma’s lost Feedforward op?

Goldsmith noemt twee dilemma’s die je kunt oplossen met feedforward. Ten eerste overwint het waar we bij feedback tegenaan lopen, nl. dat succesvolle mensen in dominante positie het niet willen horen. Wat ze ook zeggen (bv. ‘Mijn deur staat altijd open.’) Bazen worden veel liever geprezen dan bekritiseerd. Ten tweede blijkt dat ondergeschikten zelden feedback willen geven. De baas bekritiseren, hoe vurig je ook door hem wordt aangemoedigd. ‘Ermee voor de dag komen’, voelt zelden als een verstandige carrièrezet.

Waarom Feedforward zo goed werkt?

  1. Succesvolle mensen zijn dol op toekomst ideeën
  2. De toekomst kunnen we veranderen, het verleden niet
  3. Mensen helpen ‘goed te doen’ blijkt productiever dan ze op hun ‘fouten’ te wijzen
  4. Mensen vatten feedforward niet zo persoonlijk op als feedback
  5. Je hoeft alleen maar te luisteren zonder de verleiding om een antwoord te bedenken
  6. Feedforward dwingt je om te vragen. Daarmee geef je de ander permissie om te antwoorden
  7. Het dwingt je om het verleden los te laten en dat komt de productiviteit binnen het team ten goede

Let op de weg niet op de vangrail

Dat is ook wat feedforward doet. Niet dat we het verleden altijd moeten loslaten. Je hebt feedback juist nodig om het verleden op te ruimen en ruimte voor verbeteringen te creëren. Voor verandering zul je ideeën voor de toekomst moeten doorgeven, feedforward helpt je daarbij.