ERVARING IS ONBETAALBAAR

05 jul ERVARING IS ONBETAALBAAR

Leestijd: 3 minuten

“Ervaring is wat je hebt geleerd van de fouten die je hebt gemaakt.” En gelukkig kun je ook leren van de fouten van anderen. Hieronder deel ik een klassieker plus twee recente ervaringen om van te leren.

Jack Welch en de miljoenenblunder

Stel je voor, een jonge medewerker komt bij je om te bekennen dat hij een blunder heeft gemaakt die het bedrijf vele miljoenen gaat kosten en die schade is niet meer te voorkomen. De CEO van General Electric had de keuze om hem direct te ontslaan om een duidelijk voorbeeld te stellen. Tot verbazing van de jonge medewerker besloot Jack Welch kort en krachtig; “Nee! Ik heb zojuist vele miljoenen in jou geïnvesteerd.  Om die te laten renderen stap jij nu in het vliegtuig en reist de wereld rond naar alle relevante vestigingen van GE. Jij gaat ze daar allemaal leren om jouw blunder nooit een tweede keer te kunnen maken.”

Vechten of onderhandelen

Zelf was ik zeer overtuigd van het recht om een factuur te sturen voor de kortstondige annulering van een coachsessie. De directeur van mijn klant bleek helemaal niet gecharmeerd van mijn handelswijze en weigerde resoluut om die factuur te betalen.

Met zeer veel inzet en volharding heb ik samen met de coachee het traject afgerond door het behalen van de doelstelling. Vanuit mijn natuurlijke gedrag zou ik gaan vechten voor mijn principes, om mijn gelijk te halen.  Zeker omdat ik nog vele uren extra heb geleverd, zonder die in rekening te brengen. We hebben zelfs een speciale Werkplaats voor Leiderschap uitgevoerd in de overtuiging daarmee het beste voor deze coachee te hebben gedaan.

Emotioneel intelligent handelen vraagt van mij om juist de dialoog met de directeur te zoeken en via onderhandeling een win-win te bereiken. Gelukkig toonden wij allebei de moed om over eigen emoties heen te stappen en zijn we er samen uitgekomen.

Up or out

Voor een zeer ervaren senior Sales Director van een Amerikaans bedrijf is het gebruikelijk dat het Top Management de jaartarget oplegt. Dit jaar werd die target 2x hoger gesteld dan realisatie van het vorig jaar. In een redelijk stabiele en transparante markt zonder extra salesbemanning een onhaalbare zaak. Heel moedig gaat hij het conflict met zijn directeur in de US aan, tot een face to face komt het helaas niet. Met als gevolg dat hem de zenuwen gaan opspelen. Na het eerste kwartaal is de realisatie onder budget, worden hem de duimschroeven verder aangedraaid en voelt stress. Hij krijgt schriftelijk van het Top Management te horen dat als hij zijn achterstand niet gaat inhalen het voor hem ‘einde dienstverband’ betekent.

Het lijkt bewonderenswaardig om met je Sales team te blijven vechten voor betere resultaten en het Top Management begrip voor de realiteit te vragen. Soms blijkt dat je vecht voor een verloren zaak.  Het is dan gezonder om eieren voor je geld te kiezen in het vertrouwen dat er anderen zijn die jouw kwaliteiten wel zullen waarderen.