25 mei Wensen moet je maken, zorgen moet je DOEN!

Leestijd: 2 minuten

Veel ondernemers hier op AeroParc, Gilze-Rijen (waar ook mijn kantoor staat) maken zich serieus zorgen. Begrijpelijk en toch kan een andere kijk op de zaak je verder brengen.

Deze “Zorgen moet je DOEN” kaart, kreeg ik enkele jaren geleden van Jan van Setten, spreker en auteur van o.a. Hoe krijg ik ze zo ver en daar ben hem dankbaar voor. Het lukt me steeds beter om de slag te maken naar zorgen (uitvoeren i.p.v. in mijn hoofd). Ik zorg nu niet alleen beter voor mezelf, ook voor anderen en zie daar de win-win.

Positief perspectief

Zorgen maken méér kapot dan je lief is, het vreet energie en maakt je een minder leuke collega. Vroeger zou ik zeggen “schrap het woord uit je vocabulaire”. Ik heb dat zes jaar lang geadviseerd in verkooptrainingen met matig resultaat. Ik geloof daar niet meer in, wel geloof ik in het aanleren van een nieuwe gewoonte. Wat voor mijzelf uitstekend werkt is een nieuw programma ontwikkelen. Daarmee creëer ik kansen bij klanten en prospects. Dat brengt nog niet direct geld in het laatje, maar het geeft me wel een positief perspectief.

Het mooiste bedrijf van Tilburg

Schrobellèr (destilleerderij met een goed verhaal en een eigen proeverij) heeft kortgeleden van de ANWB de prijs ‘leukste uitje van Brabant’ gewonnen. Dat komt niet alleen door die zalige kruidenbitter (populair bij studenten) maar zeker ook door de fantastische mensen die daar werken.

Ik was ervan overtuigd dat ik de beste kans maakte om voor het jonge management van Schrobbelèr een intensief coach traject uit te gaan voeren. Plots was daar corona met een enorme impact op de horeca afname. De opdracht gaat dit jaar niet door en dat is even slikken.

Dankbaar en trots

Ik ben super dankbaar voor drie loyale klantrelaties in het bijzonder. Die loyaliteit blijkt uit het feit dat we al 11 tot 19 jaar voor ze mogen werken. Het voelt echt als een vriendschapsrelatie. Deze drie klanten zijn ondernemer puur sang: Bas EggelaarPieter Kroos en Gerrit Strokhorst. Bas is vorig jaar zijn eigen bedrijf gestart, hij is Managing Director van SuccessDay (HR IT-implementaties). Pieter is Automotive Specialist in fleet magement. Gerrit ia al ruim 10 jaar Managing Director van Terberg Specials.

Als ik kijk naar de drieëndertig klanten op de web site van FeedForward Coaching voel ik me trots. De afgelopen weken heb ik al die managers, directeuren en ondernemers één voor één een bedankje gestuurd en was blij verrast met de warme reacties. Toon dus volop dankbaarheid aan je klanten en laat je verrassen. Zorgen…ja, dat kun je vrijwel altijd nog meer DOEN!