Origine feedforward als management vaardigheid

Dr. Marshall Goldsmith en Jon Katzenbach (destijds directeur van McKinsey) voerden, begin jaren negentig, een discussie waaruit de basisgedachte van feedforward als management tool voortkwam. Zij zagen dat talenten en leidinggevenden minder behoefte hebben aan feedback en er ook niet ontvankelijk voor zijn. “Op feedforward reageert men veel beter en zonder de negatieve emoties die vaak gekoppeld zijn aan kritiek”. Deze management techniek wordt voor het eerst beschreven in zijn mangementboek ‘Tot hier en nu verder! (2010)’

sa-marshallgoldsmithDr. Marshall Goldsmith schrijft in zijn boek:

Het feedforward-concept is zo krachtig omdat het veel van de obstakels die traditionele feedback creëert, elimineert. Waarom werkt het beter?

  • Toekomst kun je zelf creëren
  • Succesvolle ondernemers en talenten blijken zeer ontvankelijk voor toekomstideeën
  • Het wordt juist minder persoonlijk opgevat
  • Mensen wijzen op “goed doen” blijkt productiever dan hen op “fouten” te wijzen
  • Vanuit technisch oogpunt kan de ontvanger zich beter richten op het “luisteren”
  • Het stimuleert juist om te vragen en dat brengt je verder

Wil je weten hoe je deze techniek zelf kunt toepassen?

Van goed naar goud

Gouden hockey coach Marc Lammers schrijft in zijn boek FLOW (2015) vanuit zijn 20 jaren ervaring op Internationaal niveau:
“In feedforward zit een opbouwende werking, verbetering en waardering zijn het gevolg. Waar feedback het vertrouwen en de veiligheid binnen het team kan schaden, zorgt feedforward juist voor een toename.”

“Feedback geeft vaak een rotgevoel, feedforward juist energie.”

“Goede feedforward zorgt voor bewustwording van teamleden dat verbetering nodig, mogelijk en kansrijk is.”

Marc Lammers